fbpx

Przeraża Cię sama myśl o prezentacji? Uginają Ci się nogi, drżą ręce, zasycha Ci w gardle? Jeżeli czujesz tremę przed wystąpieniem to ten artykuł jest DLA CIEBIE, bo tutaj otrzymasz kilka prostych ćwiczeń w pigułce, które pomogą Ci zmniejszyć stres przed wystąpieniem publicznym! Podam kilka elementów, o które należy zadbać przed każdą prezentacją. Artykuł jest transkrypcją odcinka 36 na moim vlogu. To co, zaczynamy? 🙂

Anna Prończuk-Omiotek screen vloga o stresie przed wystąpieniem publicznym
https://www.youtube.com/watch?v=GwrvdHCiT2k

Rozluźnij ciało podczas rozgrzewki

Rozgrzewkę należy przeprowadzić tak, aby nie tylko pomogła nam mówić wyraźniej, ale też stresować się mniej. Przed każdym wystąpieniem publicznym najpierw należy zrobić ćwiczenie rozluźniające.

Stajemy pewnie na dwóch nogach, zwieszamy nasze dłonie, oddychamy i rozluźniamy nasze ciało. Staramy się w ten sposób przygotować nasze ciało do tego, że będziemy występowali przed ludźmi, a więc stajemy prosto i stabilnie. Zaczynamy od rozluźnienia całego ciała, a następnie przechodzimy do tych elementów, które będą narażone na największy wysiłek w trakcie wystąpienia. Rozluźniamy całe nasze „pudło rezonujące” – czyli krtań, gardło, twarz, czaszka, cała nasza buzia.

Zaczniemy od ćwiczenia, które nazwałam „PUKANKO”. Polega na tym, że „opukujemy” naszą klatkę piersiową. Stąd wydobywa się dźwięk, nasze płuca nabierają powietrza i stąd powietrze będzie się przedostawało do krtani.

Kolejnym elementem rozluźnienia się przed wystąpieniem publicznym jest masaż karku, szyi i głowy. Taki automasaż części, które będą drgały w trakcie mówienia (okazuje się, że czaszka też lekko drga), pomoże nam lepiej mówić w trakcie wystąpienia, ale też rozluźni nas i będziemy stresować się mniej.

Anna Prończuk-Omiotek pokazuje masaż karku w celu zmniejszenia stresu przed wystąpieniami publicznymi
Automasaż górnych partii ciała redukuje napięcie mięśni.

Rozgrzej aparat mowy

Jeżeli już jesteśmy rozluźnieni i oddychamy spokojnie, to zaczynamy rozluźniać także nasze mięśnie twarzy. Dodatkowo, warto jest rozluźnić język, aby mówić wyraźniej i zredukować stres. Jeśli zaczniesz się mylić, poziom stresu może wzrosnąć, ale te ćwiczenia i tak zredukują go do minimum.

Zaczynamy od rozluźniania języka:

Przejeżdżamy sobie językiem po wewnętrznej stronie warg, robimy nim „kółka”, aby trochę go rozciągnąć. Najpierw w jedną stronę, a następnie w drugą. Jeżeli już wprawiliśmy język w ruch, zrobiliśmy kilka ćwiczeń „w buzi”, to teraz robimy głupie miny po to, żeby ten język jeszcze bardziej aktywować. Ruszamy nim na prawo, lewo, wewnątrz i na zewnątrz.

Jest też cała masa innych ćwiczeń, które warto zrobić przed wystąpieniem publicznym, ale przydatna jest także wiedza w pigułce, zwłaszcza gdy mamy mało czasu. Czyli w skrócie – rozluźniamy się i następnie zabieramy się za ćwiczenia na dykcję.

Najprostszym zestawem są samogłoski A E I O U. Zaczynamy je wypowiadać – najpierw wolniej, potem szybciej.

WAŻNE: Kiedy robimy to ćwiczenie, trzeba pamiętać, żeby „przerysowywać” wypowiadanie tych samogłosek naszą mimiką twarzy. Wtedy rozciągniesz mięśnie aparatu mowy, a na sali podczas wystąpienia będzie Ci dużo łatwiej.

Kolejnym krokiem, który jest ściśle połączony z poprzednim, to wypowiadanie całych sylab. Łączymy spółgłoski z samogłoskami, żeby już finalnie przygotować się do wystąpienia. Np. LA LE LI LO LU. Najpierw wolno i potem stopniowo zwiększamy szybkość wymawiania. Oczywiście samogłoski można łączyć z innymi spółgłoskami p, b, t, a co ciekawsze każda z nich ma swoje zalety – jedne rozgrzewają lepiej język, drugie wargi. Wybierz najbardziej przydatny zestaw dla siebie i sprawdź, o ile poprawi się Twoje samopoczucie i jakość Twoich wystąpień!

Anna Prończuk-Omiotek na scenie opowiada o stresie przed wystąpieniami publicznymi
Rozluźnienie pomaga zwiększyć kontrolę nad ciałem i zmniejszyć stres przed wystąpieniem publicznym.

Chcesz wiedzieć więcej?

Właśnie dzięki tym ćwiczeniom, zwiększysz swoje szanse na udane i mniej stresujące wystąpienie! Dlatego przygotowałam dla Ciebie całkowicie darmowy e-book „3 metody i 70 ćwiczeń z dykcji na 7 dni tygodnia, które zmienią Cię w profesjonalnego mówcę.” Znajdziesz w nim duuużo więcej ćwiczeń, pozwalających zmniejszyć stres przed wystąpieniem publicznym! Pobierz go TUTAJ i zostań profesjonalnym mówcą!Ponadto mam dla Ciebie jeszcze jeden darmowy e-book „10 kluczowych rzeczy do sprawdzenia 10 minut przed prezentacją”! Chcesz lepiej radzić sobie z tremą tuż przed wystąpieniem? Ten plik jest dla Ciebie! Pobierz go TUTAJ.

Masz pytania? A może już znasz mojego e-booka i chcesz podzielić się dodatkowymi, sprawdzonymi metodami na redukcję stresu przed wystąpieniem publicznym? Podziel się w komentarzu! 🙂


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *